חסר רכיב

מינדל סטנייצקי

מינדל סטנייצקי
-
-

 

 

 



מינדל סטנייצקי (ברלינקה) נולדה במלבה שבפולין נ- 12.5.1912, בת רביעית מבין 7 אחים ואחיות במשפחה.

הוריה היו בעלי תחנת קמח ומצבם הכלכלי היה טוב מאוד. משפחתה של אמה, ומאוחר יותר גם משפחתו של אביה הגרו  לארה"ב ועד היום חיים שם קרובי משפחתה.

בית המשפחה היה בית פתוח,  מלא חברים, מכרים וידידים. בני המשפחה התענינו בספרות, תיאטרון וחזנות . תחביבה העיקרי של מינדל היה קריאת ספרים.

מינדל קבלה חינוך יהודי מסורתי בו צויינו כל חגי ישראל. במלבה רוב היהודים היו פעילים פוליטית ובני הנוער, ברובם, ומינדל ביניהם,  הצטרפו לתנועות השוה"צ. חבריה היו בעיקר חברי התנועה. באותה תקופה, סוף שנות ה-20  הייתה התעניינות גדולה בקרב החניכים בנעשה בישראל.הייתה תחושה של שותפות גורל. מאורעות 1929 בארץ השפיעו על הצעירים והיוו זרז לעליה ארצה. במאי 1933 לאחר מסע תלאות באירופה, מגיעה מינדל לארץ, ישר לקיבוץ "כרית", שבאותה תקופה היה בהכשרה במושבה הדר. בקיבוץ היו אז 14 חברים וחברות וכולם גרו באהל אחד ובצריף. במהרה השתלבה מינדל בעבודה בפרדסי המושבה.

לאחר המעבר לישוב הקבע בכפר מנחם בנתה מינדל, יחד עם אברהמלה את משפחתה ונולדו להם שני ילדים, דן ומירי.

כמנהג אותם הימים עבדה מינדל לפי צרכי המקום ועל פי שיבוצי סידור העבודה בחינוך, במטבח, במכבסה ובמרפאה, כל זאת עד שמצאה את מקומה במתפרה, בה עבדה שנים רבות . מינדל אהבה מאוד את עבודתה זו.. מינדל לא נשאה בתפקידים מרכזיים בקיבוץ אך היתה שייכת לאותה קבוצת ראשונים שבלעדיהם לא היה ניתן ללהקים ולקיים חברה כמו קיבוץ. מינדל נשארה האחרונה מאותו דור נפילים, שעזבו בתים אמידים בפולין ובאו לישראל, להקים קיבוץ, בתנאים קשים ביותר.

מינדל נפטרה ב-22.3.2011

יהי זכרה ברוך.


חסר רכיב