חסר רכיב

צבי קרן

צבי קרן
-
-

 

 



צבי קרן, 1.8.1935 - 29.07.2015

צבי נולד בסופיה, בולגריה באחד באוגוסט 1935. בזמן מלחמת העולם השנייה גורש עם משפחתו לפלבן, עיר ספר בבולגריה עד השחרור מהשלטון הנאצי. בשנת 1945 עלתה המשפחה לישראל ולאחר מספר חודשים הגיע כילד חוץ לקיבוץ כפר מנחם.

במהלך הלימודים במוסד החינוכי ב"מעברות" התגלה כישרונו המוזיקלי והוא התמקצע בנגינת חליל צד וחליליות. לאחר שירות בנח"ל חזר לעבוד בקיבוץ ובשנת 1959 יצא ללימודי הוראת מוזיקה בסמינר אורנים. צבי הספיק ללמוד שנה אחת בלבד עד ש"דין התנועה" קבע שעליו לחזור לקיבוץ כדי ללמד מוזיקה במוסד החינוכי בכפר מנחם. במוסד ניהל צבי פעילות מוזיקלית ענפה וגידל דורות רבים של זמרים ונגנים. במקביל, ניגן בתזמורות והרכבים רבים והוביל שנים רבות את העשייה התרבותית והמוזיקלית בקיבוץ.

בשנת 1962 נישא לרינה ונולדו להם שלושה ילדים. במלחמת ששת הימים נפצע במהלך הקרבות ליד העיר עזה, אך לאחר שיקום קצר חזר לעבודתו ב"צפית" וליחידת המילואים, עמה לחם גם במלחמת יום הכיפורים בסיני. ב-1976 יצא צבי עם משפחתו למילאנו, שם שימש במשך שנתיים שליח של תנועת "השומר הצעיר".                                                                                       

בראשית שנות ה-80  היה מזכיר הקיבוץ.

ב-1984 החל, לצד היותו מורה ומחנך ב"צפית", ללמוד לתואר ראשון בתנ"ך והיסטוריה באוניברסיטת תל אביב, בהמשך סיים בהצטיינות גם את לימודי תואר שני בהיסטוריה. במהלך המחצית הראשונה של שנות ה-90 שהה צבי תקופות ארוכות בבולגריה, שם ביצע הן מחקר אקדמי אודות ההיסטוריה של הקהילות היהודיות במדינה והן פעילות תנועתית, כאשר חידש לאחר עשרות שנים את פעילות "השומר הצעיר" במדינה. 

לאחר חזרתו לארץ כתב והגיש דוקטורט בו חקר את תולדות הקהילה היהודית ברוסה, בולגריה. במקביל חינך קבוצת נערים עולים ממדינות ברה"מ לשעבר שבאו לכפר מנחם במסגרת נעל"ה. בשנים האחרונות הקים וריכז את המדור הבולגרי בארכיון המרכזי לתולדות העם היהודי, שם יצר אוסף עשיר ומגוון של עדויות אודות ההיסטוריה של יהדות בולגריה.

בשנת 2013 הצליח לאתר את המשפחה שאירחה את משפחתו בזמן מלחמת העולם השנייה בפלבן – 70 שנה קודם לכן. לאחר המפגש הראשוני המרגש נסע צבי שנה לאחר מכן עם משפחתו לבולגריה למסע של הכרת תודה ולימוד ההיסטוריה המשפחתית.

צבי פרסם מאמרים אקדמיים רבים בעברית, באנגלית ובבולגרית, ושלושה ספרים על ההיסטוריה של יהודי בולגריה. את ההגהות לאחרון שבהם הספיק להשלים בימים האחרונים לפני מותו.

צבי נפטר כתוצאה ממחלת הסרטן ב-29.07.2015 בקיבוץ כפר מנחם, אליו הגיע לראשונה כשבעים שנה קודם לכן, לאחר שחי חיים מלאי עשייה חינוכית ותרבותית, מוקף בבני משפחתו האוהבים. 



חסר רכיב